چکیده:
امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین و متنوع ترین بخشهای اقتصادی جهان، رشد سریعی در توسعه اقتصادی جهان داشته که نتیجه آن افزایش نرخ رشد اقتصادی در سطح جهان میباشد، لذا با توجه به جنبه های اشتغال و درآمدزایی بالای آن معمولا در اولویت برنامههای استراتژیک، سرمایه گذاریها و اقدامات اجرایی عملیاتی اکثر کشورهای جهان قرار دارد؛ زیراکه بازار این صنعت همواره با تقاضاهای جدید در سطوح مختلف ،ملی منطقه ای و بین المللی مواجه میشود غلامی) و همکاران ۲۰۲۰). به همین خاطر است که در شرایط فعلی برای پاسخ به نیازها و تقاضاهای روزافزون گردشگران اشکال متنوعی از گردشگریها از جمله گردشگری ،فرهنگی ،مذهبی ،علمی گردشگری ماجراجویانه گردشگری جنگ و ... به وجود آمده است و در هر منطقه با توجه به پتانسیلهای موجود میتوان در زمینه گردشگری سرمایه گذاری و برنامه ریزی نمود هال (۲۰۰۴)
یکی از انواع ظرفیتهای جذب گردشگر مکانهای یادبود مرتبط با ،جنگ در دوران پس از جنگ است؛ داستان ،قهرمانان میدانهای ،جنگی سنگرهای ،نظامی سلاحها و مانند آن که در زمان پس از جنگ قابلیت تبدیل به جاذبه گردشگری را دارند زیرا جنگ فقط یک ،زمان مکان و رویداد ،نیست، بلکه نمایشی از یک درام جدی و قوی بشری است که این توان را دارد به عامل انگیزشی مهمی در گردشگری تبدیل شود(نیجاری و همکاران، ۲۰۲۰).
بنابراین یکی از انواع گردشگری گردشگری جنگ می.باشد این گردشگری در کشور ایران در قالب اردوهای راهیان نور انجام می.شود اجرای گردشگری جنگ در قالب راهیان ،نور نیاز به ساختار منابع مالی مناسبی میباشد که این منابع از سازمانهای مختلف تامین میشود در این مطالعه که در بخش بعد به طور دقیق مساله مورد نظر شرح داده میشود هدف بررسی چگونگی خودکفا شدن یادمانهای راهیان نور از بعد اقتصادی و بررسی ظرفیتها چالشها و فرصتهای موجود میباشد.